הכניסה לעולם הזכיינות הנה בבחינת מהלך עסקי ואסטרטגי ראשון במעלה ומכאן שלא ניתן להקל בו ראש או לחתום על הסכם הזכיינות כלאחר יד. במאמר שלפניכם נתייחס לסיבות שבגינן שני הצדדים – הרשת המזכה מחד – והזכיין מאידך - בוחרים באפיק זה לפיתוח עסקיהם.
מבחינתו של המזכה, בעל זכויות השימוש המקוריות ברעיון, במותג ובסימני המסחר, קיימות שתי סיבות עיקריות אשר עשויות לשכנעו ליטול חלק במיזם: רצונו להגדיל את הכנסותיו החודשיות, בדרך של קבלת הכנסות ממקורות שונים (קבלת דמי זיכיון, תמלוגים, ועוד) ולהרחיב את היקפה של הפעילות העסקית, בין בארץ ובין בחו"ל, וזאת מבלי ליטול על עצמו סיכונים אליהם יכול הוא להיחשף באם יבחר לפעול לפי מתווה התנהלות אחר מזכיינות.
הניסיון המקצועי ארוך השנים שנצבר במשרד עורכי-הדין לימור בן-נון ושות', מלמד כי כמעט כל חברה, האוחזת במודל אותו ניתן לפתח לרשת, ומודל זה יכול להיות בתחומים שונים לחלוטין (צריכה, מזון, נדל"ן, ועוד), יכולה לבחון את אפשרות התפתחותה בדרך של הפיכתה לרשת המתקשרת עם זכיינים. אשר על כן, טוב ייעשו בעלי חברות ו/או העושים במלאכה מטעמם, אם יבחנו, מבעוד מועד, את אפשרות פיתוח החברה באמצעות בניית מנגנון זכיינות, בוודאי יבחנו כן עת יזכו הם לקבל פניות מצד זכיין פוטנציאלי. רשת שלא תשכיל להתאים עצמה לרוח התקופה עלולה להיוותר הרחק מאחור.
גם לזכיין יתרונות בשימוש בשיטת הזכיינות, ממילא בהתקשרות עם רשת מזכה. תמורת תשלום ראשוני, הוא מקבל את הזכות לשאת מעל עסקו שם מותג מוכר או בעל יכולת מוכחת להצליח, במקום לפתח, מהבסיס, עסק חדש שאיש לא מכיר. עם זאת, זכיין אשר השכיל לעשות שיעורי בית טובים טרם בחירת החברה עמה יתקשר בסופו של יום דואג גם להגן על עצמו בהסכם, זוכה לקבל מהחברה גם ידע ושיטות עבודה שההצלחה במבחן התוצאה אינה זרה להן.
מילות המפתח מבחינתו של הזכיין הינן יציבות וביטחון – ואלה תושגנה בזכות השימוש בנכסי הקניין הרוחני של הרשת המזכה ובידע בו היא אוחזת. עבור חלק לא מבוטל מהזכיינים – מדובר בדריסת רגל ראשונה בעולם העסקי וככזו עליה להתבסס על יסודות איתנים כך שלא תתברר בדיעבד כמשענת קנה רצוץ. מרכיב נוסף שהנו בבחינת תמריץ מבחינתו של הזכיין, נעוץ בעובדה כי הרשת המזכה לא זורקת את הזכיין אל המים ללא גלגל הצלה. מרבית הרשתות מעניקות לזכיינים תמיכה וסיוע שוטף בניהול העסק הן ברמת הידע המקצועי – והן ברמת השיווק והפרסום.
בהקשר הזה חשוב לציין כי אחת המשימות החשובות ביותר שיעמדו בפני עורך הדין האמון על עריכת הסכם זכיינות בין הרשת לזכיין תהיה לאזן בין האינטרסים של שני הצדדים וליצור תמהיל אופטימלי שיאפשר לזכיין לקבל תמיכה מהרשת אך בה בעת לפתח את בית העסק כראות עיניו.
הסכם הזיכיון שנחתם בין הצדדים הוא לב לבה של ההתקשרות העסקית ומכאן שעליו להיות מפורט וברור ככל הניתן. אין דינו של הסכם A כדינו של הסכם B וזאת משום שכל הסכם חייב להיות מותאם אישית (במתכונת Tailor Made) למקרה הנדון.
אנו במשרד עורכי דין לימור בן-נון ושות' ערוכים להעניק לכם ייעוץ משפטי מקצועי ואמין לכל אורך מחזור החיים של שיתוף הפעולה: החל מסיוע באיתור הרשת המזכה ו\או הזכיין הרצוי, דרך שלב עריכת ההסכם וכלה בטיפול יומיומי בסוגיות המשפטיות שיעלו על סדר יומכם באופן שוטף.
Kommentare